Najbolja tehnološka inovacija (NTI) (http://www.inovacija.org/) je jedan od načina na koji je Fakultet tehničkih nauka, Univerzitet u Novom Sadu, počeo obrazovni proces za buduće i postojeće visokotehnološke preduzetnike u Srbiji da bi unapredio trenutna preduzetnička znanja i inovativnu kulturu. Od 2005. godine ima stalnu podršku Ministarstva za nauku Republike Srbije i Privredne komore Srbije. Tako je NTI postala nacionalno otvoreno takmičenje za pronalazače, mala visokotehnološka preduzeća, istraživače, itd.
Cilj takmičenja za NTI je sledeći: promocija inovativnosti i obuka učesnika kako da stupe na tržište uz medijsku pokrivenost i finansijsku podršku.
Da bi ispunila svoj cilj, Organizacioni odbor NTI svake godine održi značajan broj promocija i obuka u oblasti visokih tehnologija.
Uzevši u obzir nekoliko godina iskustva u kreiranju i realizaciji poslovnih i marketing obuka istraživača u sferi visokih tehnologija, primećen je veliki broj prepreka/problema koji istraživačima onemogućavaju da uspešno izađu na tržište sa njihovim istraživanjima i naučnim radom. Stoga je želja da se oslobode od straha od nepoznatog, uz nadu da će napraviti i postepena unapređenja u celoj ekonomskoj situaciji, učinila da Organizacioni odbor NTI prilagodi obuke generalnim ciljevima. Posle obuka, istraživači i pronalazači su:
- pouzdano obučeni da ostvare svoja istraživanja i naučne radove o svojim pronalascima na tržištu, sa potpunom odgovornošću i bez čekanja da im neko sa strane pomogne (tj. vlast, država, finansijska sredstva, itd), sasvim samostalni,
- dovoljno motivisani da osnuju svoje sopstvene kompanije i nađu mesto za sopstvene pronalaske na tržištu,
- sposobni da prate njihove naučne i istraživačke rezultate na tržištu, umesto da se zadovolje sa nagradom, plaketom ili prihvatanjem patenta od strane druge institucije.
Da bi se izašlo u susret svim ovim zahtevima, program obuke NTI ima sledeći specifičan cilj: obuka o mogućim i postojećim visoko tehnološkim preduzećima na tržištu i poslovnom planu.
U poslednje tri godine ovaj edukacioni program postigao je sledeće rezultate:
- više od 1900 predstavnika pronalazača, istraživača i kompanija pohađalo je edukacioni program za inovativna preduzeća, koje su kreirali i držali mladi, inovativni profesionalci sa Univerziteta u Novom Sadu u 42 grada u Republici Srbiji i Republici Srpskoj,
- 164 promotivne i edukacione obuke (43 promotivne i 121 edukativna),
- preko 35 novih registrovanih inovativnih kompanija visoke tehnologije,
- 282 tima (više od 846 ljudi) završila su svoj Poslovni plan.
Ovo takmičenje je odličan primer kako univerziteti trebaju da imaju aktivnu i odgovornu ulogu u procesu davanja podrške državnih institucija sa jedne strane i razvoja inovativnog preduzetničkog načina razmišljanja u društvu sa druge strane.
Pokazalo se da je ovo veoma dobar način za poboljšanje preduzetničkog načina komercijalizacije inovacija, obezbeđivanje finansijske i edukacione podrške.
Dodatni direktni i indirektni rezultati su:
- Promena klime na Univerzitetu u Novom Sadu, koja se može videti kroz osnivanje velikog broja spin-out kompanija. Ove kompanije nisu direktan rezultat takmičenja već pokazatelj promene klime i spremnost univerzitetskih istraživača da postanu preduzetnici i da testiraju svoja znanja u stvarnom životu.
- Start-up agencija za konsultacije u visokim tehnologijama – Konekta, osnovana je od strane Organizacionog tima sa Fakulteta tehničkih nauka, kao direktan rezultat takmičenja.